Recensies verzameld: Gilmore Girls: A Year in the Life Of

24 November 2016

In onze terugkerende rubriek 'Recensies verzameld' is het deze keer aan de beurt aan de lang, lang langggg verwachte terugkeer van één van de populairste serie's van de laatste 20 jaar: Gilmore Girls. Onder de noemer 'A Year in the LIfe Of' zijn er 4 afleveringen van elk 90 minuten 25 november wereldwijd op Netflix beschikbaar. Maar zijn ze ook de moeite waard?

De algehele consensus van deze verzamelde recensies is simpelweg: JA!

New York Times

'het tegenovergestelde van een horror verhaal'

Zoals bij de al eerder gemaakte 7 seizoenen is Gilmore Girls wat het altijd was: het tegenovergestelde van een horror verhaal. Het is net als dat het eerder al was: een comfortabel verhaal van Lorelai, haar dochten en beste vriend Rory. Er is altijd een gevaar met nostalgie dat iets lekkers kan veranderen in iets griezeligs. Maar 'A Year in the Life' blijft voor het grootste deel aan de goede kant van deze dunne lijn. Niet alles is hetzelfde, zo is de acteur die Richard Gilmore speelde in 2014 overleden. En daar wordt in deze revival slim op ingespeeld maar over het algemeen is het weer vrolijkheid troef in het plaatsje Stars Hollow, en hoewel het een fantasieplaatsje is waar het allemaal net te vrolijk is komt Netflix precies op tijd voor de feestdagen (redactie: dit weekend is in de VS thanksgiving) om je in die fijne sfeer onder te laten dompelen.

The Daily Beast

'Eindelijk een geslaagde revival'

‘Gilmore Girls: A Year in the Life,’ is precies wat je gehoopt had dat het zou zijn. Natuurlijk zijn er ook wat mis stapjes maar die wegen niet op tegen het plezier dat de fans zullen hebben met deze succesvolle revival. Het is toepasselijk om te zeggen dat het misschien allemaal net als de hoofdrolspelers iets teveel cafeïne bevat en dus soms iets over de kop gaat. Na de teleurstellende revivals van The X-Files, Fuller House en Arrested Development zou je cynisch tegen deze opleving aan kunnen kijken, maar Gilmore Girls is een prettige herinnering van een serie die weigert om cynisch te doen. Een serie die eerlijkheid omarmt en ons doet verlangen naar meer van dit.

The Hollywood Reporter

'Het slechte laatste seizoen wordt goedgemaakt'

Na het teleurstellende laatste seizoen dat door The CW gemaakt werd (bedenker Sherman-Palladino werkte na een ruzie met de zender niet meer mee aan het slotseizoen) hebben de Gilmorge Girls nu wel een mooi einde en heeft de serie haar 4 laatste woorden gekregen die het verdiende. Hoewel A Year in the Life zeker niet perfect is, het is absoluut beter dan wat we eerder als einde voorgeschoteld kregen.

Digital Spy

'Weinig nieuws, maar dat is niet erg'

Je kan zeggen dat deze revival bekend terrein betreedt en weinig nieuws biedt, maar is dat niet waar revival's voor zijn? Als het probeerde om iets anders te doen dan zouden de fans zeker teleurgesteld zijn na jaren wachten. De 4 afleveringen duren allemaal 90 minuten, maar ons advies om elke aflevering in 2 delen te kijken. Het zal je meer plezier verschaffen dan als je steeds 90 minuten lang blijft kijken. Bovendien doe je er zo langer over. Win-win.

Empire

'Niet meer jong en veelbelovend maar wel het warme bad'

Rory heeft nu dezelfde leeftijd die Lorelai had in het begin van de serie, dus de tijd heeft ook hier niet stilgestaan. De karakters zijn niet meer die jonge veelbelovende karakters die hun hele leven nog voor zich hebben. In het begin voelt het meer als een soort Gilmore karaoke maar zodra de cast weer gewend is aan hun rol en het ritme te pakken hebben is het Stars Hollow weer het warme bad waar je graag in ligt.

TV Line

'Niet bang om ook donker en emotioneel te worden'

Deze revival is niet bang om ook donkere thema's aan te snijden en het wordt ook serieus en emotineel als het moet, zoals met de verwerking van de dood van Richard. Maar dat laat ons ook meteen weer merken waarom we de serie zo graag hebben. Dit nieuwe seizoen is alles waar we op hoopten.

Login to post comments
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree